Even Haagensen Lier

Trenger du hjelp til å finne noen av dine slektninger så kan du stille direkte spørsmål om dette her. Sjansen er stor for at du får svar. Vær så konkret som mulig.

Even Haagensen Lier

Innlegg Lillian » Ons Apr 29, 2009 9:41 pm

Søker etter foreldre til Geworben soldat Even Haagensen som giftet seg på Justad i Lier 14.11.1792 med Johanne Andersdtr. f. 8.12.1767, i Sylling. Han ble konfirmert 1786, 18 år med adr. Røp. Finner ham ikke døpt i Lier, Røyken, Hurum.

F.t. 1801 bor de på Kios i Hurum. Evens alder 32 år, Johanne: 35 år.
Barn: Oline 7år, Anne 3 år, Mari 1 år.Han er da benevnt som husmand og soldat. Even dør 1828 av vattersot på Tronstad.Kan noen hjelpe?
Mvh. Lillian
Lillian

Re: Even Haagensen Lier

Innlegg khuns » Ons Apr 29, 2009 9:59 pm

Har du undersøkt om barna hadde faddere som kan tenkes å være søsken av Even?
mvh
Kristian Hunskaar

Hunskaar slekts-og lokalhistorie
www.hunskaar.no/kristian
khuns

even Haagensen Lier

Innlegg Lillian » Tor Apr 30, 2009 12:02 am

Hei khuns!

Takk for raskt svar! Ingen av barna har Haagensen som faddere.Jeg har
sett alle i kirkeboken.

mvh. Lillian
Lillian

Re: even Haagensen Lier

Innlegg khuns » Tor Apr 30, 2009 7:08 pm

Lillian skrev:Takk for raskt svar! Ingen av barna har Haagensen som faddere.Jeg har sett alle i kirkeboken.

Akkurat. Og jeg kan ikke finne noen kandidater på Familysearch som det er verdt å sjekke ut. Siden Even var soldat, er det nærliggende å tenke seg at han står i soldatruller. På slutten av 1700-tallet var det ikke uvanlig at fødested ble notert i slike ruller.
mvh
Kristian Hunskaar

www.hunskaar.no/kristian
khuns

Even Haagensen Lier

Innlegg Lillian » Tor Apr 30, 2009 10:16 pm

Hei Khuns!

Takk igjen for raskt svar! Dette blir visst vanskelig. Jeg har lett etter ham i over treve år.-Det at han blir konfirmert 1786 18 år gammel i Lier har gitt meg håp om at han kunne være fra en nabobygd, kanskje tatt seg tjeneste og senere blitt geworben soldat.Eller at foreldrene er døde og at han er kommet til familie i Lier.Det blir noen gjetninger. -
Jeg får bare fortsette å lete. - Det hadde vært så moro å finne ut hvor han ble født.

Mvh. Lillian.
Lillian

Innlegg khuns » Fre Mai 01, 2009 2:04 pm

Lillian skrev:Takk igjen for raskt svar! Dette blir visst vanskelig. Jeg har lett etter ham i over treve år.-Det at han blir konfirmert 1786 18 år gammel i Lier har gitt meg håp om at han kunne være fra en nabobygd, kanskje tatt seg tjeneste og senere blitt geworben soldat.Eller at foreldrene er døde og at han er kommet til familie i Lier.Det blir noen gjetninger. -
Jeg får bare fortsette å lete. - Det hadde vært så moro å finne ut hvor han ble født.

Ser en overordnet på det, gikk flyttestrømmene fra indre daler mot sjøen. Både hallingdøler og valdriser kan ha slått rot i Lier.
mvh
Kristian Hunskaar

www.hunskaar.no/kristian
khuns

Even Haagensen Lier

Innlegg Lillian » Fre Mai 01, 2009 9:25 pm

Hei Khuns!

Takk igjen for råd!-Jeg får begynne å dra til fjells. Håper sneen er gått.
Alder for konfirmasjon og F.t. 1801 samsvarer jo. Født: 1768, 1769.
Finner jeg ham, så skal du være den første som får vite. men det kan bli tidkrevende skjønner jeg.

Hvitveis-hilsen fra Lillian.
Lillian

Innlegg Per B. Lilje » Søn Aug 09, 2009 8:13 pm

Jeg har funnet flere i Lier og på Hurum som har kommet fra Modum og Sigdal sist på 1700-tallet eller omkring 1800. Flytting fra Hallingdal til Modum har jeg også blant forfedere på denne tiden.

Et eksempel: Christen Larsen og Elen Thomesdatter gifter seg 1773 i Heggen kirke på Modum (begge fra husmannsplasser). De fikk barn i 1773 og 1778 i Modum, men har innen 1783 flyttet til Strømmen (Dyvestøen = Juvestøa, like nord for Svelvik). I folketellingen for 1801 er de blitt bønder på Korsegården på Hurum. Datteren Anne (født 1785, Juve, Strømmen) giftet seg 1805 i Hurum kirke med Hans Poulsen Rokkestad. Men han og foreldrene hans var også innflyttere til Hurum, moren Ingeborg Jacobsdatter var født 1753 på Fuglerud i Lier, hun giftet seg med reservedragon Poul Hansen i Tranby kirke 1778 (hans opprinnelse kjenner jeg ennå ikke). De bodde tydeligvis på forskjellige plasser i Lier fram til i hvert fall 1793, men i folketellingen 1801 var de blitt bønder på Rokkestad på Hurum.

Så denne formen for mobilitet var tydeligvis ikke uvanlig!
Per B. Lilje

Innlegg Lillian » Søn Aug 16, 2009 6:23 pm

Hei Per B. Lilje!
Takk for råd og repons på mitt spørsmål! Kan hende ligger svaret på Modum eller et av dalførene. Har ikke hatt tid ennå til å forfølge det sporet. Det vil bli
spennende å se.
Jeg søker også etter forfedre i Lier,Røyken, Strømm+++. Noen av dem kommer fra Sigdal, Modum, Norderhov,Eiker, Krødsherad,Asker-.Utrolig hvor de finnes.
Vennlig hilsen Lillian.
Lillian

Gå til Jeg trenger hjelp med slekten min

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest